Politik och Samhälle
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Troende - RedCloud

2 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Troende - RedCloud - Sida 3 Empty TheCharmed

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 5:23 pm

Vi vet ju redan att liv kan uppstå genom ingenting typ.
Ta en påse mjöl, slut den väl o ställ undan den på någon mörk plats för att sedan öppna igen efter några månader. Det du då hittar i påsen är inte skapat av gud kan jag lova.
Jag är materialist och därmed inte religiös... dock har människor som är troende min allra största respekt.
Dock har jag ingen respekt gentemot de instrument som mannen har skapat för att hålla sin befolkning i schack.

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Troende - RedCloud - Sida 3 Empty MammaGuevara

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 5:24 pm

Det du då hittar i påsen är inte skapat av gud kan jag lova.


Men det har å andra sidan inte uppstått ur ingenting heller.
Men vad gäller "instrumenten", jag menar också att det är viktigt att skilja på den kristna tron och kyrkan som maktorgan inom historien. Den drivkraft den hade, och de befallningar den följde hade inget med Gud att göra och allt att göra med kapitalet och den jordiska makten.
På den tid då det verkligen var förenat med makt att vara präst eller ännu högre så fanns det ingen självklarhey att titelinnehavaren faktiskt också var kristen.

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Troende - RedCloud - Sida 3 Empty Rawend

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 5:25 pm

De som befarade att religionstråden skulle bli för snäll fick fel. Det är ordentligt klös i denna tråd med härliga debatter. Kul att Techarmed dök upp också.

Jag skaffade Michael Baigents bok om jesusskrifterna i dag. Bredvid i hyllan stog en bok om kabbala av Will Parfitt som jag också tog.

Har alltid undrat vad Madonna håller på med. Har aldrig hittat några bra svar på nätet. Bara svar typ: judisk mystisism, men det visste jag ju redan.

Nu gäller bara att slita sig från datorn så jag får tid att läsa böcker, också

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Troende - RedCloud - Sida 3 Empty Dao

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 5:26 pm

Huddingebo

"Problemet är väl att varje svar skapar nya frågor."

Sällan för den religiöse. Det fanns en tid då den religiösa kristna makten ansåg att deras version av kristendom nödvändigtvis måste vara bevisbart och logiskt. Detta har de religiösa sedan länge lämnat, förutom de mest hängivna extremisterna. Istället är det vetenskapen som tagit över den delen - den minst viktiga delen i att försöka förstå sin roll i det stora hela...

"Om någon kommer med svaret att Gud skapade Big bang så är jag inte nöjd med det,.."

Då är det ju FÖR DIG det skapar mer frågor!

"- Hur gjorde Gud?
- Vem skapade Gud?
- Varifrån kommer Gud?"

Dessa frågor har ingen som helst betydelse för den religiöse.

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Troende - RedCloud - Sida 3 Empty Dao

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 5:27 pm

Det förutsätter att Madonna verkligen ÄR kabbalist, och inte bara kallar sig för detta!
Wink

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Troende - RedCloud - Sida 3 Empty Rawend

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 5:28 pm

Det förutsätter att Madonna verkligen ÄR kabbalist, och inte bara kallar sig för detta!



Visst Dao. Jag har försökt förstå vad hon sysslar med men har gått bet. Nu får jag lära mig i boken, hoppas jag. Du kan ha rätt. Det kan vara en PR-grej. Det har gjort t o m mig nyfiken fast jag aldrig ser/hör Madonna som artist. Jag kanske avgör bättre sen, om det är bluff.

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Troende - RedCloud - Sida 3 Empty Sv: Troende - RedCloud

Inlägg  Prevé ons mar 11, 2009 7:37 am

Prevé:

Suttit och bläddrat i sidorna på denna tråd en stund. Intressant. Aldrig hade jag kunnat gissa att det fanns så många religösa "vänstermänniskor". Fast de existentiella villkoren delar vi ju alla med varann.

Apropå Big Bang har den aldrig givit mig nån visshet. Bara väckt en ny fråga: vad fanns före Big Bang? Innan alltet började expandera måste det ju ha krympt - dragit
ihop sig. Ett cykliskt förlopp, alltså - upprepat oändligt antal gånger.

I sådana fall måste man tänka sig Big Bangs, inte nöja sig med en enda. Eller grubblar jag nu? Håller jag på att bli galnare? farao
Prevé
Prevé

Antal inlägg : 18
Registreringsdatum : 09-03-08

Till överst på sidan Gå ner

Troende - RedCloud - Sida 3 Empty Sekter och det

Inlägg  Prevé ons mar 25, 2009 2:01 am

Svensken Osan Sunar berättar om en turkisk jude, Sabatay, som på 1600-talet förklarade sig vara Messias och som startade en judisk domedagsrörelse med målet att samla alla judar i Jerusalm. Ryktet om Messias ankomst spred sig som en löpeld genom Europa. De judiska familjer som anslöt sig blev fler och fler. Genom talmystik fastställdes år 1666 som "förlossningens år". Dan före nyåret 1666 reser Sabatay till Sultanen i Istambul och alla väntar på att han skall utropa sig som kung. Sultanen förklarar, skakad, att Sabatay har två saker att välja mellan: att bli bränd på bål eller konvertera till Islam. Sabatay konverterar till Islam! Detta skickar chockvågor genom en förväntansfull judenhet. Ett 100-tal familjer vägra acceptera detta slut på historien och ser konvertering som nödvändig del av hela väckelsen och omvänder sig till Islam. Än i dag finns spillror av denna sekt som alltså är muslimer till det yttre, judar till det inre. Tänk att på detta sätt samtidigt vara jude och muslim och samtidigt ingetdera, i väntan på historiens fullbordan. Varför inte? All antisemitism riktar sig mot både judar och arabiska muslimer eftersom bägge folken räknar sina anor från Abraham och "gubben Noaks" son Sem. Detta ger att båda folken är semiter i samma höga utsträckning. Wink
Prevé
Prevé

Antal inlägg : 18
Registreringsdatum : 09-03-08

Till överst på sidan Gå ner

Troende - RedCloud - Sida 3 Empty Sv: Troende - RedCloud

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet