Politik och Samhälle
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty Religionsneutrala helgdagar - DanielStark

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:01 pm

De flesta av våra helgdagar grundar sig i Kristendomen samtidigt som vi blir allt fler, av olika anledningar, som inte känner någon tillhörighet till den tron. Vad tycker ni, ska vi ha kvar våra kristna helgdagar?

Jag tycker det är dags att se över detta. Till och börja med borde julen flyttas tillbaka till sitt ursprungliga datum ett par dagar tidigare som högtiden hade innan den kidnappades av den kristna maffian. Där man firade att de mörkaste dagarna på året var över och man gick mot ljusare och varmare tider, sommaren och livet.

Istället för att fira sagofigurer så byt ut helgdagarna till att fira/hylla riktiga insatser. Personer/organisationer som har gjort enastående insatser för fred, mänskliga rättigheter, natur/miljö, jämställdhet, utveckling och kunskap.

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty Huddingebon

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:02 pm

Julen vill jag nog behålla, den är så pass inrotad. Ska man ta bort de kristna helgerna så får det nog bli en process under lång tid, skulle något parti idag föreslå att alla kristna helger ska tas bort och ersättas av andra så vore det ett sk. "politiskt självmord".

Fast man kan ju börja med Allhelgonahelgen och ersätta med Halloween, ursprungligen en irländsk skördefest.

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty DanielStark

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:03 pm

Julen vill jag nog behålla, den är så pass inrotad.



Lite det som är poängen. Att fira "den ursprungliga julen" gör redan alla icke kristna (fast på fel datum). Det enda jag vill göra är att plocka bort den kristna stämpeln från denna i övrigt fina helg. Det är lite som att fira midsommar med naziflaggor.

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty MammaGuevara

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:04 pm

Det här var nog bland det dummaste jag läst.
Jag vill påpeka att de som främst retar sig på kristna högtider är svenska ateister.
Varför ska deras intoleranta, bigotta världssyn gynnas?
Jag förstår av din formulering, Daniel, att du gärna vill sparka över skulden på invandrarna här, jag antar att det var det du försökte med "blir fler".
Det som ju måste vara lite jobbigt är att det finns en betydligt större tolerans för den kristna tron bland invandrare än bland svenska ateister.

Vad gäller All Helgona så står det ju var och en fritt att ge fullsktändigt f-n i att uppmärksamma den. Det är ju tillskillnad från Halloween inte någon speciellt påträngande helg.
Vad gäller det irländska ursprunget så ska man ju vara på det klara med att det inte firats på Irland på de senaste 200-300 åren.

Halloween är i allt väsentligt en amerikansk helg som inte är kopplad till något annat än mammon. Är det honom man vill hylla så ska man var öppen med det.

Men tack och lov, och det gläjder mig att säga detta: det scenario som väl i främsta hand Daniel Stark förespråkar kommer aldrig,aldrig,aldrig att inträffa

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty Billy the Kid

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:05 pm

Vad tycker ni, ska vi ha kvar våra kristna helgdagar?



ja och gillar du inte det så får du väl gilla läget?

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty DanielStark

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:07 pm

@MammaG

Jag vill påpeka att de som främst retar sig på kristna högtider är svenska ateister.
Och? Jag vill påpeka att det främst är kristna som är emot homobröllop.

Varför ska deras intoleranta, bigotta världssyn gynnas?
Kanske dags att kolla i spegeln MammaG. Börja med att läsa igenom ditt egna inlägg, speciellt sista meningen du skev. Jag förespråkar helgdagar som passa alla (även dig), du förespråkar kristna helgdagar och du kallar mig intolerant och bigott. Jo den var bra.

Jag förstår av din formulering, Daniel, att du gärna vill sparka över skulden på invandrarna här, jag antar att det var det du försökte med "blir fler".
Vad försöker du anklaga mig för nu? Och vilken skuld pratar du om? Jag ser det bara som ett naturligt steg att överge våra kristna helgdagar. Kristendomen minskar, ateismen och andra religioner ökar. De helgdagar jag förespråkar skulle vara dagar som ALLA oavsett religion skulle kunna känna närhet och engagemang till. Det gör mig till intolerant?

Det som ju måste vara lite jobbigt är att det finns en betydligt större tolerans för den kristna tron bland invandrare än bland svenska ateister.
Varför skulle det vara jobbigt? Och finns det inga kristna invandrare? Du verkar besatt av att snacka invandrare, jag nämnde inte ens ordet i mitt inlägg. Ser du annorlunda på invandrare mot på svenskfödda?

Men tack och lov, och det gläjder mig att säga detta: det scenario som väl i främsta hand Daniel Stark förespråkar kommer aldrig,aldrig,aldrig att inträffa Och jag är den intoleranta? Men då vet vi din position du skulle aldrig kunna tänkta dig att hylla personer offrat sina liv för fred och jämställdhet istället för personer från bibeln?

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty MammaGuevara

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:08 pm

MammaG

. [/i]
Och? Jag vill påpeka att det främst är kristna som är emot homobröllop.

Ok, då förstår jag. Man ska inte ta till sig av det bra en grupp står för, utan man ska välja ut det negativa och själv lägga sig på den nivån. Ja, då¨blir det ju lättare att förstå dig. Kan dessutom meddela att det finns många kristna som inet alls är emot homoäktenskap.

Kanske dags att kolla i spegeln MammaG. Börja med att läsa igenom ditt egna inlägg, speciellt sista meningen du skev. Jag förespråkar helgdagar som passa alla (även dig), du förespråkar kristna helgdagar och du kallar mig intolerant och bigott. Jo den var bra.

Ge mig ett exempel där någon kristen som tvingar dig att fira jul med kristna förtecken. Påsk? Kristi Himmelfärds? All Helgona helgen?
Jag tänker påståp att det står dig fritt att välja att fira eller inte fira dessa helger precis som du vill.
Själv vill du däremot i strid med både svenk lagstiftning och FN konventionen ta bort/förbjuda religiösa helgdagar. Ska någon titta sig i spegeln så är det inte jag



Vad försöker du anklaga mig för nu? Och vilken skuld pratar du om? Jag ser det bara som ett naturligt steg att överge våra kristna helgdagar. Kristendomen minskar, ateismen och andra religioner ökar. De helgdagar jag förespråkar skulle vara dagar som ALLA oavsett religion skulle kunna känna närhet och engagemang till. Det gör mig till intolerant?[i]

[i]Varför skulle det vara jobbigt? Och finns det inga kristna invandrare? Du verkar besatt av att snacka invandrare, jag nämnde inte ens ordet i mitt inlägg. Ser du annorlunda på invandrare mot på svenskfödda?[i]

"Andra religioner ökar" Du menar att det har sin grund i den massiva konverteringen av svenskar? Knappast.
Du verkar ha en diffus bild av vad du själv skriver. Visst finns det kristna invandrare, men jag känner både muslimska, judiska och buddistiska invandare, och inte en enda har ett problem med kristna högtider.

[i]
Och jag är den intoleranta? Men då vet vi din position du skulle aldrig kunna tänkta dig att hylla personer offrat sina liv för fred och jämställdhet istället för personer från bibeln?
Du verkar ha en bristande kunskap om antingen vad som varit drivkraften hos många framsående kämpar för fred och jämlikhet.

Vad var Martin Luther King? Oscar Romero? Desmond Tutu, en lååååång rad befrielseteologer som gav sina liv i Latinamerika i kamp för folket frihet och rättigheter. Ernesto Cardinal? Ärkebiskop Belo?
Rabbiner för mänskliga rättigheter, Dalai Lama, Gandhi(fast det kanske bara är kristna du retar dig på?)?
Juswt nu har jag inte mer tid för dig, men jag bidrar gärna med flera kristna och medlemmar av andra religioner som kämpat för fred, frihet och rättvisa. De finns i överflöd

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty DanielStark

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:10 pm

@MammaG

Du verkar ha en bristande kunskap om antingen vad som varit drivkraften hos många framsående kämpar för fred och jämlikhet.
Inget som på något sätt är unikt för troende. Med andra ord handlar det inte om religion utan enbart mänskligt beteende och personlig övertygelse. Det har gjorts mycket forskning inom detta på senare år om hur vi får vår moral och etik. Det som vi upptäckt är ”5 grenar” som evolutionen har förberett oss med och som vi har väldigt lätt att ta till oss. Dessa har sin grund i överlevnad, så som att ta hand om andra osv men även mer otrevliga. Vad jag försöker säga är att religion har egentligen inget med detta att göra. Självklart finns det många kristna som kämpar för både det ena och det andra och säkert kan hitta stycken i bibeln som stödjer det de gör, men det är faktumet att de är människor som är grunden till deras betende.

Vad var Martin Luther King? Oscar Romero? Desmond Tutu, en lååååång rad befrielseteologer som gav sina liv i Latinamerika i kamp för folket frihet och rättigheter. Ernesto Cardinal? Ärkebiskop Belo?
Rabbiner för mänskliga rättigheter, Dalai Lama, Gandhi


Du kan inte vinna ett argument genom att byta ämne, det borde du väl ändå inse. Istället för att försvara den position du först tog, alltså den att vi minsann bara ska ha helgdagar för de kristna, så byter du ämne. Kanske för att du insåg att du om någon var den intoleranta genom att du endast ville att kristna skulle ha helgdagar de kan känna närhet till?

Men ok, vi kör, skulle du kunna tänka dig att byta ut de kristna högtiderna mot att vi firar Martin Luther King, Lama, Gandhi istället? (Fungerar bra för mig) Om inte så undrar jag vilken som är hycklare här.

(fast det kanske bara är kristna du retar dig på?)?
Kristendomen som religion, ja huvudsakligen, dock inte enskilda individer.

Juswt nu har jag inte mer tid för dig, men jag bidrar gärna med flera kristna och medlemmar av andra religioner som kämpat för fred, frihet och rättvisa. De finns i överflöd
Som sagt istället för att försvara ditt första ställningstagande så byter du ämne till något jag aldrig sagt något om och försöker få det till att jag skulle vara ”på andra sidan” här. Löjligt.

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty MammaGuevara

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:13 pm

"Inget som på något sätt är unikt för troende. Med andra ord handlar det inte om religion utan enbart mänskligt beteende och personlig övertygelse. Det har gjorts mycket forskning inom detta på senare år om hur vi får vår moral och etik. Det som vi upptäckt är ”5 grenar” som evolutionen har förberett oss med och som vi har väldigt lätt att ta till oss"

Ok, du är en av dessa som på fullt allvar tror att allt människor gör kan förklara i vetenskapliga termer. Tack och lov så är vi ju mer komplexa en så, och det ifnns mycket ni aldrig kommer att vare sig upptäcka eller begripa hur mycket ni än rotar runt.
Att den kristna tron och medmänskligheten som finns inbakad i denna får och har fått att utföra stordåd är ett omvittnat faktum, och inte mycket du kan göra åt



Du kan inte vinna ett argument genom att byta ämne, det borde du väl ändå inse. Istället för att försvara den position du först tog, alltså den att vi minsann bara ska ha helgdagar för de kristna, så byter du ämne. Kanske för att du insåg att du om någon var den intoleranta genom att du endast ville att kristna skulle ha helgdagar de kan känna närhet till?



Jag byter inte ämne. Du vill fira mäniskorättskämpar och jag pekar på att många av de mest framstående människorättskämparna är kristna. Vill du fira dem så får du även fira deras drivkraft.


Men ok, vi kör, skulle du kunna tänka dig att byta ut de kristna högtiderna mot att vi firar Martin Luther King, Lama, Gandhi istället? (Fungerar bra för mig) Om inte så undrar jag vilken som är hycklare här.


Nej, med den simultankapacitet jag och många med mig besitter klarar vi utmärkt av att fira både och. Vill bara påpeka att "Dalai Lama" inte är ett för- och efternamn, men det kanske är ett sätt att markera förakt och bristande repekt, det där att du bara skriver "Lama"



Som sagt istället för att försvara ditt första ställningstagande så byter du ämne till något jag aldrig sagt något om och försöker få det till att jag skulle vara ”på andra sidan” här. Löjligt.
Jag har inte bytt ämne. Att jag inte hade tid med dig beror på att jag har ett jobb att sköta. Du befinner dig i allra högsta grad på "andra sidan" och påminner mig om vad obehagliga fanatiker är, oavsett om de är kristna, muslimer eller ateister.

Som jag påpekade förut, finns inte en enda kristen som tvingra dig att fira kristna, men du är uppenbarligen öppen för att förbjuda oss att göra det.
Kalla mig gärna löjlig, när det kommer från dig tar jag det som en komplimang

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty DanielStark

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:17 pm

@MammaGuevara (bäst jag skriver hela namnet så det inte blir tjafs)

Ok, du är en av dessa som på fullt allvar tror att allt människor gör kan förklara i vetenskapliga termer.
Nja, läs igen, jag skrev att forskningen visar att vi har lättare att ta till oss olika moraliska inriktningar. Sedan är det uppväxt, samhälle och personliga övertygelser som styr.

Tack och lov så är vi ju mer komplexa en så, och det ifnns mycket ni aldrig kommer att vare sig upptäcka eller begripa hur mycket ni än rotar runt.
Nej för då skulle det inte vara vetenskap, då skulle det vara religion. Vetenskap per definition är en metod för att på ett objektivt sätt undersöka områden vi inte har kunskap om än.

Att den kristna tron och medmänskligheten som finns inbakad i denna får och har fått att utföra stordåd är ett omvittnat faktum, och inte mycket du kan göra åt

Vilka stordåd menar du nu? Häxbränning, korstågen, spanska Inkvisitionen, förstörelsen av grekernas kunskap eller mer moderna insatter så som motverkande av kondomer i Afrika, bromsandet av medicinsk forskning, försöken att försämra barns utbildning, förneka kvinnors rätt till abort.

Eller kanske de två kristna partier vi har i sverige, KD och sverige demokraterna? Båda som är emot rättigheter för homosexuella, vill minska kvinnor rätt till sin kropp, och den sistnämna med sitt invandrarhat.

Jag byter inte ämne. Du vill fira mäniskorättskämpar och jag pekar på att många av de mest framstående människorättskämparna är kristna. Vill du fira dem så får du även fira deras drivkraft.

Jag har aldrig sagt att det inte finns trevliga kristna så det kan vi överge. Du bytte ämne från att vi bara ska fira kristna högtider, till att börja räkna upp en gäng fantastiska personer. Detta efter att jag påpekade att det kanske var du som var intolerant genom att du bara ville ha högtider för kristna. Du har fortfarande inte försvarat ditt ursprungliga inlägg.

Nej, med den simultankapacitet jag och många med mig besitter klarar vi utmärkt av att fira både och.

Jättebra, då är vi överens. Ni kan fira kristna högtider precis som ni vill. Men vi gör Sveriges högtider till sådana att ALLA finner gemenskap och närhet till dessa. Eller är du så stark motståndare till ett mångkulturellt samhälle att de enda svenska högtiderna ska vara kristna? Namn till trots, får jag fråga? Är du sverigedemokrat?

Vill bara påpeka att "Dalai Lama" inte är ett för- och efternamn, men det kanske är ett sätt att markera förakt och bristande repekt, det där att du bara skriver "Lama" Jag skrev till och med först MLK, självklart för att jag totalt saknar respekt för dessa personer och inte att jag var lite smålat för ett inlägg på nätet. Har du inget bättre argument att föra fram?

Du befinner dig i allra högsta grad på "andra sidan" och påminner mig om vad obehagliga fanatiker är, oavsett om de är kristna, muslimer eller ateister.
Ja, jag är fanatiker, av ett samhälle för ALLA. Jag vill ha ett religionsneutralt offentligt samhälle men där ALLA (du med) kan utöva vad ni vill ”privat”. Du åt andra sidan verkar villa ha ett kristet samhälle där alla andra får anpassa sig, punkt.

Som jag påpekade förut, finns inte en enda kristen som tvingra dig att fira kristna, men du är uppenbarligen öppen för att förbjuda oss att göra det.

Fira och fira, tror ingen icke kristen direkt firar våra kristna högtider, däremot ”tvingas” vi anpassa oss till dessa det kommer du inte ifrån. Sedan har jag aldrig sagt att jag vill förbjuda er att fira något. Jag har bara sagt att Sveriges högtider ska vara sådana som passar ALLA. Aldrig sagt något om en ateistisk högtid, nej dagar som passar alla. Och era kristna högtider, självklart ska ni kunna fira dessa i fortsättningen.

I ärlighetens namn så bryr jag mig inte så mycket om högtiderna även om jag tycker de är fel. Trådens syfte var snarare att mjukstarta en debatt med något så trivialt som huruvida vi ska anpassa samhället så att alla, oavsett religion eller brist på sådan, ska trivas och känna gemenskap. Uppenbarligen var vissa inte mogna att respektera personer med andra religioner och uppfattningar utan tvärvägrar att släppa det kristna greppet på samhället.

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty Billy the Kid

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:18 pm

Vilka stordåd menar du nu? Häxbränning, korstågen, spanska Inkvisitionen, förstörelsen av grekernas kunskap eller mer moderna insatter så som motverkande av kondomer i Afrika, bromsandet av medicinsk forskning, försöken att försämra barns utbildning, förneka kvinnors rätt till abort.

ha ha nja du har missuppfattat och förväxlat riktig kristendom med dessa avarter som du räknar upp i ovanstående inlägg. Korstågen, häxbränning mm har inget med Gud och Jesus kristus att göra då dessa falska profeter (Vatikanen) som stod bakom detta var människor och människor hittar alltid på saker o ting och säger sedan att det är "guds ord" vilket det naturligtvis inte är. Vad som står på ett papper är ointressant ty det är våra dagliga handlingar som styr om vi är "ett" med Gud eller inte.


Eller kanske de två kristna partier vi har i sverige, KD och sverige demokraterna? Båda som är emot rättigheter för homosexuella, vill minska kvinnor rätt till sin kropp, och den sistnämna med sitt invandrarhat.


Vad har dessa partier med Jesus kristus att göra? Du kanske kan förklara det för mig Daniel?

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty Billy the Kid

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:20 pm

Uppenbarligen var vissa inte mogna att respektera personer med andra religioner och uppfattningar utan tvärvägrar att släppa det kristna greppet på samhället.

varför ska vi släppa på kristendomen? För att du vill det? kristendomen är en stabil grund för Sverige och övriga Europa och skall vara kvar ty ett gudlöst samhälle fruktar jag mer än allt annat.

http://www.katolik.nu/html/irland2030.htm

För ett par veckor sedan blev jag förvånad över ett yttrande från en tysk TV föreställning med föredrag av Greger Gysi, ledaren för det tyska kommunistiska partiet. När han blev tillfrågad om sina bekymmer för det tyska samhället sade han: "Ich fürchte eine Gottlose Gesellschaft" - "Jag fruktar ett gudlöst samhälle."

Det var en ovanlig kommentar från ledaren i ett kommunistiskt parti, som hade sina rötter i det forna Östtyskland. När TV-debatten fortsatte, noterade denne uttalade ateist, att det tyska samhället behöver det moraliska ramverk, som endast de kristna rötterna inbäddade i hans samhälle kan ge. Han noterade, att även den högst moralistiska lagen i den kommunistiska ideologin i Tyska Demokratiska Republiken var effektivt rotad i kristna principer.

Dessa kommentarer slog mig i synnerhet, eftersom denne talare aldrig var kristen. Han är personligen av judisk bakgrund, och området Tyska Demokratiska Republiken var den del av Tyskland, där religiöst praktiserande alltid varit och fortfarande är exceptionellt lågt.

Det är svårt att förneka, att det då finns ett medvetande, vari våra västliga samhällen, även när de förefaller vara avkristnade, fortfarande bibehåller spår av en kristen kultur, som äger en unik kapacitet i moraliska sammanhang. Ingen annan filosofisk eller politisk grund har någonsin gjort det riktigt så bra.

Irland genomgår i dag en process av sekularisering, som många skulle kunna se befinna sig i rörelse mot den situation, som beskrevs av Gysi: ett sekulariserat samhälle, som fortfarande vänder sig till en kulturellt religiös livssyn för att hålla samman och bygga den mest effektiva samstämmighet, som är möjlig, kring ett nätverk av värden, som samhället behöver -- åtminstone i vissa ögonblick. Kanske Irland kan vara likt detta år 2030-- , men innebär det, att Irland skulle vara kristet?

Ja, det tycks inte bara vara jag som fruktar ett gudlöst samhälle - Gregor gör det oxå och han är en gammal kommunistpamp från DDR.

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty Billy the Kid

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:26 pm

För att nämna två exempel på hur det kan gå om man inte har moraliska kristna ramverk i ett samhälle hänvisar jag till Nazi-Tyskland och Sovjetunionen under Stalin.

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty DanielStark

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:29 pm

@Billy

Vad har dessa partier med Jesus kristus att göra? Du kanske kan förklara det för mig Daniel?
Det är ju jag som frågar om du läser igen. De uppger sig ju bygga på kristna värderingar, jag undrar bara vad dessa är.

varför ska vi släppa på kristendomen? För att du vill det? kristendomen är en stabil grund för Sverige och övriga Europa och skall vara kvar ty ett gudlöst samhälle fruktar jag mer än allt annat.
Varför? Vad tror du skulle hända? De mest demokratiska länderna visar sig också vara länder där religionen inte dominerar.

För att nämna två exempel på hur det kan gå om man inte har moraliska kristna ramverk i ett samhälle hänvisar jag till Nazi-Tyskland och Sovjetunionen under Stalin.
Till och börja med var Hitler kristen så det där kan du nog lägga ner. För övrigt så ska du räkna liv så tyvärr, ett genomkristet land ligger överlägset i topp, USA. Inget land spenderar så mycket pengar på krig, dödande och se till att 3:e världen förblir fattig och under förtryck.

På tal om USA. Hur kommer det sig att ateister är kraftigt underrepresenterade i fängelser jämfört mot kristna. Hur kommer det sig att kristna skiljer sig mer än andra? Hur kommer det sig att USA har högre antal tonårsgraviditeter och könssjukdomar än mindre kristna länder? Hur kommer det sig att det enda landet som använt atombomber är ett kristet land, och de använde det på civilbefolkning dessutom. Missade jag någon eller dessa är väl de flesta ni brukar ta upp? Brottslighet, brist på kärlek, krig, förkastligt sex, trots att kristna toppar ligan när man väl undersöker saken. Vart tog moralen vägen?

Dessutom finns det inte samhällen utan kristendomen som fungerar alldeles finfint? Alltså handlar det inte om kristna värderingar utan mänskliga. Det finns en anledning till att vi vill behandla andra väl, det är väsentligt för att en art ska kunna överleva och är därför djupt inprogrammerat hos oss. Blev inte mycket av argument det där, vill du försöka igen?

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty Billy the Kid

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:31 pm

Var Hitler kristen sa du? *asg*

Där bevisade du för mig och mamma att du inte begriper vad kristendom är för något och du gör dig bara pinsam. Varför läste du inte vad jag skrev:


ha ha nja du har missuppfattat och förväxlat riktig kristendom med dessa avarter som du räknar upp i ovanstående inlägg. Korstågen, häxbränning mm har inget med Gud och Jesus kristus att göra då dessa falska profeter (Vatikanen) som stod bakom detta var människor och människor hittar alltid på saker o ting och säger sedan att det är "guds ord" vilket det naturligtvis inte är. Vad som står på ett papper är ointressant ty det är våra dagliga handlingar som styr om vi är "ett" med Gud eller inte.

Laughing

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty DanielStark

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:32 pm

Vem bestämmer om någon är kristen eller inte?

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty Billy the Kid

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:32 pm

våra dagliga handlingar och tron på Jesus kristus

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty Dao

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:51 pm

De flesta våra helgdagar kommer från förkristna traditioner, som kristendomen helt enkelt bara tog över!!!

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty MammaGuevara

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:52 pm

Helt seriöst Daniel, hur gammal är du?

Jag tror ditt senaste inlägg till mig var det mest infantila jag läst någon gång

Påståendet att jag skulle vara Sverigedemokrat tar jag som en regelrätt förolämpning, och det var väl det som var meningen, vilket visar nivån på din förmåga att diskutera.
Du verkar tro att dina idéer ska sväljas rätt av.

Försvara mina inlägg? Du menar att jag ska försvara min rätt att ha en åsikt och en tro som går stick i stäv med dina? Du är alltså antidemokrat på riktigt???

Att du sedan utan att ens reflektera blandar ihop kyrkans maktutövning genom seklerna med den kristna tron gör ju diskussionen rätt ointressant. Vems ärenden tror du kyrkan har gått? Guds eller kapitalets och maktens?

Vad gäller dina hemgjorda förkortningar så är MLK en känd benämning, men visa gärna ngn annanstans där man refererar till Dalai Lama som "Lama" (i samma ton som "Svensson")

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty MammaGuevara

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:52 pm

Hitler var kristen. Ja eller hur?
Och G W B är kommunist

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty DanielStark

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:55 pm

@MammaG
Påståendet att jag skulle vara Sverigedemokrat tar jag som en regelrätt förolämpning, och det var väl det som var meningen, Jag bryr mig egentligen inte om vad du är men jag ville bara visa att du faktiskt visar upp en liknande inställning här. Eller vad sägs om ditt svar på min ide om neutrala helgdagar istället för kristna?

”Men tack och lov, och det gläjder mig att säga detta: det scenario som väl i främsta hand Daniel Stark förespråkar kommer aldrig,aldrig,aldrig att inträffa” Det ser jag bara som en stor ovilja att anpassa sig till folk med andra religioner och uppfattningar.

Du verkar tro att dina idéer ska sväljas rätt av.
Knappast, jag vill bli utmanad. Jag vill att du ska argumentera mot mina argument och för dina annars blir det väl ingen diskussion.

Försvara mina inlägg? Du menar att jag ska försvara min rätt att ha en åsikt och en tro som går stick i stäv med dina?
Nej, men jag antog att om man går in i en diskussion med en åsikt att man åtminstone ska kunna argumentera för den när man blir bemött. Allt jag ville få reda på var varför du är så emot att släppa på de kristna helgdagarna som svenska helgdagar. Jag har aldrig skrivit något om att det ska bli förbud att fira kristna helgdagar.

Du är alltså antidemokrat på riktigt???
Jag är antidemokrat för jag vill ha ett samhälle anpassat för folk från alla livsåskådningar? Visst helgdagar är väl inte sån stor sak, men det var därför jag tänkte mjukstarta med det.

Att du sedan utan att ens reflektera blandar ihop kyrkans maktutövning genom seklerna med den kristna tron gör ju diskussionen rätt ointressant. Vems ärenden tror du kyrkan har gått? Guds eller kapitalets och maktens?
Kapitalets och maktens så klart. Men om vi vänder på hela diskussionen då, vad är det du tror på, är det verkligen Kristendomen eller är det på en Gud/Skapare? Behöver du kristendomen? Jag påstår inget bara frågar.

För mig förefaller det konstigt att anse sig tillhöra en religion om man inte delar uppfattning med dess ledare och skapare.

Vad gäller dina hemgjorda förkortningar så är MLK en känd benämning, men visa gärna ngn annanstans där man refererar till Dalai Lama som "Lama" (i samma ton som "Svensson")
Jag förstår inte varför du gör detta till en så stor sak. Nej det var inte av brist på respekt jag bara skrev lama, end of story. Jag skrev ju till och med att jag skulle vara beredd på att byta ut en nuvarande helgdag till någon/eller alla av de personer du listade. Hur du kan får det till att jag inte skulle respektera dem verkar konstigt.

Hitler var kristen. Ja eller hur?
Ja, han var kristen åtminstone i den bemärkelsen att han hade nära samarbete och relation med kyrkan och dess ledare, samt försökte sprida deras och bibeln ord. Han var troende på den kristna guden och trodde sig kämpa för gud och kallade sig kristen. Han inledde förbud mot abort och homosexuallitet som en följd av det han läste i bibeln. Fast jag kan gå med på att vi enbart kallar honom blåst istället för kristen.

Och G W B är kommunist

Nej den fånen är också kristen, liksom hans far som inte tycker att icke-troende ska ha samma rättigheter som troende.

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty Billy the Kid

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 6:58 pm

Ja, han var kristen åtminstone i den bemärkelsen att han hade nära samarbete och relation med kyrkan och dess ledare, samt försökte sprida deras och bibeln ord.

men vad i helvete säger du nu? försökte Hitler sprida bibelns ord? Hade han en nära relation till kyrkan och dess ledare? ja en del nazistiska präster som ville skriva om bibeln för att passa nazistaten och dess raslära. Martin Neumüller hade han däremot inget nära sammarbete med men han vet du troligtvis inte vem han var.

Han var troende på den kristna guden och trodde sig kämpa för gud och kallade sig kristen. Han inledde förbud mot abort och homosexuallitet som en följd av det han läste i bibeln.

Du är på en för låg nivå och fruktansvärt obildad. Hitler var enbart kristen till födseln dvs han föddes in i en kristen familj och var döpt. Han tillhörde Asatron och förföljelserna av homosexuella m fl hade inget som helst att göra med vad han läst i Bibeln. Varför hittar du på saker och gör dig än mer pinsam, va?


Fast jag kan gå med på att vi enbart kallar honom blåst istället för kristen.



Hitler var varken blåst eller kristen

GAME OVER

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty MammaGuevara

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 7:02 pm

Jag bryr mig egentligen inte om vad du är men jag ville bara visa att du faktiskt visar upp en liknande inställning här. Eller vad sägs om ditt svar på min ide om neutrala helgdagar istället för kristna?


Nej och det är väl du i ett nötskal. Du bryr dig inte om vad andra tycker eller tänker överhuvudtaget. För om du gjorde det skulle du inte ha den attitid du har gentemot männsikor för vilka religion är viktigt. Vad du säger är i praktiken att du startade tråden på ren djävelskap.


Det ser jag bara som en stor ovilja att anpassa sig till folk med andra religioner och uppfattningar.


Här har vi återigen ett exempel på ren skitsnack.
Har du personligen någon relation till någon överhuvutaget som har en levande tro? Kristen, muslim, jude eller vad som helst?
Jag har idagsläget flera muslimska vänner, när jag bodde i England var jag inneboende i en judisk familj, min pojkvän katolik och min bästa vän hindu. Jag har i stort sett levt så nära man kan komma människor med andra religiösa övertygelser.
Vad är din kontakt med troende männsikor. Ditt uttryck "anpassa" tolkar jag som att du förespråkar assimilering av alla, oavsett bakgrund, som inte stämmer överens med något inbillat majoritetssamhälle




Jag är antidemokrat för jag vill ha ett samhälle anpassat för folk från alla livsåskådningar? Visst helgdagar är väl inte sån stor sak, men det var därför jag tänkte mjukstarta med det.


Det är nog den vinkeln som gör att det är omöjligt att se detta som en diskussion värd besväret. Du är inte alls intresserad anpassat för folk från alla livsåskådningar. Vad du du vill ha ett strömlinjeformat och välordnat samhälle där trams som religion inte ska förekomma.
Ett samhälle där religion inte ska märkas blir inte alls ett samhälle anpassat för alla, det blir ett samhälle där stora grupper känner sig utanför.
Varför tror du det blir protester när svenskar och danskar tycker det är ok att bara för sitt eget nöje spotta på islam? Det enda syftet och det enda resultatet var att kränka.
Om med ditt resonemang vill du kränka fler. Om icke-troende var på någpt sätt förtryckta skulle jag ta till mig dina funderingar. Det är ni inte.
Du kan gå från vaggan till graven idag utan att någonsin komma i kontakt med någon kyrka överhuvudtaget.

Vilka helgdagar är kristna? Påsk, kristi himmelfärds, allhelgona och jul?
Ja men du har ju rätt, det är ju helt åt helvete! Avskaffa dem så blir världen en bättre plast att leva.
Det är så löjligt så det finns inte.

Du skriver någpnstans att kristendomen drar sig tilbaka i samhället. Ja, det är sant, och vi får ett sämre samhälle att leva i i samma takt.
Svenskar idag har ofta inget naturligt incitament för respekt vare sig för sig själv eller andra, ingen medmänsklighet och ingen moral, på något plan



Kapitalets och maktens så klart. Men om vi vänder på hela diskussionen då, vad är det du tror på, är det verkligen Kristendomen eller är det på en Gud/Skapare? Behöver du kristendomen? Jag påstår inget bara frågar.

För mig förefaller det konstigt att anse sig tillhöra en religion om man inte delar uppfattning med dess ledare och skapare.



Ja just ja, det var ju bara "ni" som hade möjlighet till analys och kritiskt tänkande. Vi andra gapar ju och sväljer helt oreflekterat.
Om du visste något om kristendomen skulle du veta att det en lång rad infallsvinklar till denna


Ja, han var kristen åtminstone i den bemärkelsen att han hade nära samarbete och relation med kyrkan och dess ledare, samt försökte sprida deras och bibeln ord. Han var troende på den kristna guden och trodde sig kämpa för gud och kallade sig kristen. Han inledde förbud mot abort och homosexuallitet som en följd av det han läste i bibeln. Fast jag kan gå med på att vi enbart kallar honom blåst istället för kristen.



Hitler sägs även ha varit vegetarian och djurvän, så jag väntar med fasa på dina idéer om djur och vegetarisk kosthållning.
Du bevisar här att folk kan påstå istort sett vad som helst, och enligt dig är det så.
Vad gäller Bush så hävdade han att USA är det klarats skinande ljuset för frihet och demokrati, så då måste det ju vara så, eller hur.

Lär dig skilja på folks handlingar och deras läppars bekännelse så kanske du kommer någonstans

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty DanielStark

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 7:17 pm

Billy
Hitler var enbart kristen till födseln dvs han föddes in i en kristen familj och var döpt.
Knappast han gjorde uttalande om sin ställning till sin kristna tro genom hela livet och det finns en uppsjö av citat och filmer som visar detta.

Och i My New Order, du vet boken Hitler skrev, skriver han klart och tydligt att han ser sig som kristen.

Mein Kampf, som han också skrev, är full av referenser till hans tro.

Sedan finns det en intressant publikation av Oxford Universitet (The Speeches of Adolf Hitler) på tal som han höll, även här i kan du även läsa hur han ser sig som kristen.

Du saknar totalt kunskap om detta så ta och läs på innan du gör massa nonsens uttalande.


Sedan ser jag inte vad detta har med trådens topic att göra. Men jag kan gärna diskutera detta vidare, helst efter du läst på lite som sagt.

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty Billy the Kid

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 7:21 pm

Knappast han gjorde uttalande om sin ställning till sin kristna tro genom hela livet och det finns en uppsjö av citat och filmer som visar detta.



lögn o förbannad dikt av en historierevisionist. dennes ev. uttalanden är som alla andra falska profeter och du gör allt för att spå på lögnen.

visa mig citaten


Och i My New Order, du vet boken Hitler skrev, skriver han klart och tydligt att han ser sig som kristen.


Återigen är det helt ointressant vad en falsk profet yrar om liksom vad korsriddarna pysslade med i palestina under korstågens tid. det har återigen inget med Jesus kristus utan snarare den "andra sidan".


Mein Kampf, som han också skrev, är full av referenser till hans tro.



se ovan


Sedan finns det en intressant publikation av Oxford Universitet (The Speeches of Adolf Hitler) på tal som han höll, även här i kan du även läsa hur han ser sig som kristen.
se ovan


Du saknar totalt kunskap om detta så ta och läs på innan du gör massa nonsens uttalande.




är du dum i huvet på riktigt? svara bara ja eller nej.


Sedan ser jag inte vad detta har med trådens topic att göra. Men jag kan gärna diskutera detta vidare, helst efter du läst på lite som sagt.
snyt dig innan du tilltalar mig nästa gång

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionsneutrala helgdagar - DanielStark Empty Sv: Religionsneutrala helgdagar - DanielStark

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet