Politik och Samhälle
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vem ges stöd för vad - Carl Norberg

2 posters

Gå ner

Vem ges stöd för vad - Carl Norberg Empty Vem ges stöd för vad - Carl Norberg

Inlägg  Admin lör mar 07, 2009 11:06 pm

Varför är Sveriges regering så kallsinnig emot lidandet i Zimbabwe, och i detta lägger skulden till detta på Robert Mugabe? Sverige samordnar sin politik mot Zimbabwe med Danmark, Norge, Holland, Kanada och framför allt den gamla kolonialmakten Storbritannien.

Detta är precis samma Storbritannien som bröt löftet med avkolonialiseringen, i det att man lovade att kompensera de vita farmarna om de lämnade ifrån sig sina farmer.

Därför satt vita givetvis kvar som ägare till nästan all bördig jord i hela Zimbabwe. Och det var därför som det uppstod en så stor inrikespolitisk kris i Zimbabwe, när regeringen efter många års väntan överförde jorden till afrikanska händer.

Även om detta inte uttryckligen har kallats sanktioner, så har Västvärldens blockering av landets samarbete med internationella finansinstitutioner, så som IMF och Världsbanken, blockerat krediter och handel så att landet kastats in i en fullkomlig ekonomisk härdsmälta.

Denna kampanj mot Robert Mugabe började ursprungligen när de zimbabwiska trupperna 1996 hjälpte Kongos regering med att stoppa Rwandas invasion av Kongo.

Zimbabwe blockerade genom detta agerande en delning av Kongo, som de Engelskt kontrollerade multinationella gruvbolagen hade velat driva fram i åratal.

1961 gav så Dag Hammarskjöld och flera svenska FN-soldater sina liv när de stoppade kolonialistiska gruvbolags försök att få den mineralrika provinsen Katanga, att bryta sig ur Kongo. Säkerligen på vad man anser vara goda grunder så har den svenska regeringen även denna gång allierat sig med de gamla kolonialmakternas och gruvbolagens inhumana politik

Nu kräver medlarna, grannländerna och Afrikanska unionen, att Zimbabwes nya regering erkänns och att alla sanktioner mot landet upphör. Speciellt Sverige borde rimligen lyssna på staterna i södra Afrika, eftersom upprördheten är stor sedan det avslöjats att Saab/BAE i samarbete har givit mutor för att få sälja JAS 39 Gripen till Sydafrika.

Denna numera världsbekanta mutskandal, som lett har till president Mbekis avsättning och splittringen av Nelson Mandelas parti ANC. Det svenska talet om afrikanska rättstater faller platt, så länge den svenska regeringen visar ointresse för utredningen av SAAB och BAE:s förehavanden i detta.
Ett svenskt samarbete med Zimbabwes regering genom Röda Korset skulle kunna rädda många liv i kampen mot koleraepidemin, som nu med flyktingar hotar att sprida sig till grannländerna.

I den internationella ekonomiska krisen så står världens matbrist högst upp på dagordningen.

I detta så behövs Zimbabwe med sina rika jordar, men även svensk teknik kan utgöra en viktig del av detta. Bekämpning av kolera skulle kunna bli ett första steg för att återupprätta Sveriges rykte i södra Afrika.

Admin
Admin

Antal inlägg : 351
Registreringsdatum : 09-03-07

https://politikochsamhalle.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Vem ges stöd för vad - Carl Norberg Empty Intressant

Inlägg  Prevé tis mar 17, 2009 12:59 am

Intressant vinkling du har på problemen i Zimbabwe. I dessa banor har även mina tankar löpt då jag undrat vad som var grunden till att saker och ting började skita sig i detta land. Det har varit ack så förbjudet bara, att yppa nåt i stil med vad du anför.
Att problemet bottnade i något som kunde härledas till Storbritanien kunde vem som helst lista ut med litet eftertanke. Man har fått en så skurkaktigt demoniserad bild av Mugabe att jag på ett tidigt stadium anade oråd. Allt har varit svart/vitt fram till nu.

Till och med en afrikaintresserad och radikal bekant till mig har varit rasande på Mugabe efter övertagandet av de vitas farmer. Det har varit omöjligt att tränga in och så tvivel bakom den ilskan. Men som sagt, själv har jag alltid en kritisk och skeptisk hållning tills det framgår vad det handlar om. I detta fallet har den brittiska propagandamaskinen haft stora framgångar och den har varit nästan omöjlig att genomskåda. Därför är det bra att du torgför den vinkling du har.

Sedan har jag själv formulerat en bites som handlar om att Mugabe missbrukat sin ställning och blivit en rädd gammal man som fruktar att bli avkopplad från tåget på
gamla dar. Den höga standard han som landets ledare skämt bort sig och de sina med är inte lätt att på ålderdommen säga adjö till. Kanske hans fru skulle sticka direkt om hon fick ge avkall på ett uns den lyx hon vant sig vid.- och vad gör Mugabe då? Jag vet inte om han har barn men att stå ensam på ålderns höst kan vara en svår sak att fejsa.

Så i Zimbabwe har vi nog flera orsaker på flera plan som förklarar att saker och ting gått åt h--e. Men huvudsakligen har vi den Brittiska statsapparaten att "tacka" för att det blivit som det blivit i landet. En gång kolonialherre alltid kolonialherre. Än i dag klingar Lars Waises ord från hans Rodesiapjäs i mina öron: "mr Smith is a murderer".
Prevé
Prevé

Antal inlägg : 18
Registreringsdatum : 09-03-08

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet